"Enter"a basıp içeriğe geçin

C# Nesne Yönelimli Programlama (OOP)

Merhaba arkadaşlar, bu yazımda sizlere C# nesne yönelimli programlama (OOP) konusunu anlatacağım. OOP, modern yazılım geliştirmede çok önemli bir paradigmadır ve birçok avantaj sağlar. OOP ile kodunuzu daha düzenli, anlaşılır, yeniden kullanılabilir ve genişletilebilir hale getirebilirsiniz.

OOP Nedir?

OOP, programlamada bir yaklaşımdır. OOP’ye göre, gerçek hayattaki nesneleri ve onların özelliklerini (nitelikler) ve davranışlarını (metotlar) modelleyerek programlarımızı oluştururuz. Örneğin, bir araba nesnesi düşünelim. Bu arabanın renk, model, marka gibi özellikleri ve çalıştır, durdur, hızlan gibi davranışları vardır. OOP ile bu araba nesnesini kodlayabilir ve programımızda kullanabiliriz.

Sınıflar ve Objeler Nedir?

OOP’de nesneleri tanımlamak için sınıflar adı verilen yapıları kullanırız. Sınıf, bir nesnenin özelliklerini ve davranışlarını belirleyen bir şablondur. Sınıfı tanımladıktan sonra, bu sınıftan istediğimiz kadar nesne oluşturabiliriz. Bu nesnelere obje adı verilir. Objeler, sınıfın birer örneğidir ve sınıfın özelliklerini ve davranışlarını taşır.

C# dilinde sınıf tanımlamak için class anahtar kelimesini kullanırız. Örneğin, yukarıda bahsettiğimiz araba sınıfını şöyle tanımlayabiliriz:

class Araba {

    // Özellikler
    public string renk;
    public string model;
    public string marka;

    // Davranışlar
    public void Calistir() {
        Console.WriteLine("Araba çalıştırıldı.");
    }
    public void Durdur() {
        Console.WriteLine("Araba durduruldu.");
    }
    public void Hizlan(int hiz) {
        Console.WriteLine("Araba {0} km/sa hızlandı.", hiz);
    }
}

Bu sınıftan obje oluşturmak için ise şöyle yaparız:

Araba araba1 = new Araba(); // Araba sınıfından araba1 adında bir obje oluşturduk.
araba1.renk = "Kırmızı"; // araba1 objesinin renk özelliğine "Kırmızı" değerini atadık.
araba1.model = "Sedan"; // araba1 objesinin model özelliğine "Sedan" değerini atadık.
araba1.marka = "Toyota"; // araba1 objesinin marka özelliğine "Toyota" değerini atadık.
araba1.Calistir(); // araba1 objesinin Calistir() metodunu çağırdık.
araba1.Hizlan(100); // araba1 objesinin Hizlan() metodunu 100 parametresi ile çağırdık.
araba1.Durdur(); // araba1 objesinin Durdur() metodunu çağırdık.

Bu kodları çalıştırdığımızda şöyle bir çıktı alırız:

Araba çalıştırıldı.
Araba 100 km/sa hızlandı.
Araba durduruldu.

Gördüğünüz gibi, OOP ile gerçek hayattaki nesneleri kodlamak çok kolay ve mantıklıdır. OOP’nin daha birçok konusu vardır, ancak bu yazıda sadece temel kavramlara değindik. Umarım faydalı olmuştur. Soru, görüş ve önerilerinizi yorumlarda paylaşabilirsiniz. İyi çalışmalar!

C# ile ilgili diğer yazılarım için: C# – Bizneyapiyoruzki

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.